سیستم تعلیق مک ‌فرسون: مزایا، معایب و کاربردها

سیستم تعلیق همواره از اجزای کلیدی هر خودرو به حساب می‌آید و نقش حیاتی در بهبود عملکرد، راحتی و امنیت آن ایفا می‌کند. این سیستم‌ها در کنترل چرخش خودرو و گرفتن ضربات واردشده از سطح جاده عملکرد موثری دارد. لرزش‌ و نیرویی که از سطح جاده به خودرو منتقل می‌شود، فشار بالایی به سیستم تعلیق وارد می‌کند و باعث می‌شود خودرو در موارد گوناگون واکنش‌های متفاوتی از خود به نمایش بگذارد. سیستم تعلیق از همین جهت نقش اساسی در ارتباط با ارتقاء دادن به کیفیت سواری و فراهم کردن قابلیت‌های هدایت و کنترل دارد. یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین انواع سیستم‌های تعلیق در خودروی مدرن، سیستم تعلیق مک‌ فرسون است و به دلیل طراحی ساده و کارایی بالا و مؤثر، در بسیاری از خودروها به کار می‌رود.

 در این مقاله، به بررسی این سیستم تعلیق محبوب، مزایا و معایب آن، تاریخچه و کاربردها خواهیم پرداخت.

تاریخچه سیستم تعلیق مک‌ فرسون

سیستم تعلیق مک ‌فرسون از مهم‌ترین انواع نوآوری در صنعت خودروسازی است. اولین بار این سیستم توسط ارل مک ‌فرسون، یک مهندس آمریکایی و در سال 1949 معرفی و تولید شد. مک ‌فرسون در آن زمان در شرکت‌ خودروسازی جنرال موتورز با عنوان مهندس ارشد فعالیت می‌کرد. هدف از طراحی و ساخت این سیستم دستیابی به ساختار ساده و کم‌هزینه تعلیق با قابلیت‌های منحصربه‌فرد برای خودروهای اقتصادی و متوسط است.

در آن زمان، صنعت خودروسازی برای کاهش هزینه‌های تولید و بهبود آسایش و کارایی خودروها به دنبال روش‌هایی این‌چنین بود. طراحی مک ‌فرسون به همراه کمک فنر و فنر در یک واحد، فضای کمی را اشغال کرد و هزینه‌های مربوط به تولید را به شکل چشمگیری پایین آورد. این سیستم ابتدا در پونتیاک 1950 مورد استفاده قرار گرفت و خیلی زود در بقیه برندها و مدل‌ها خود را نشان داد.

سیستم تعلیق مک ‌فرسون چه ساختاری دارد؟

سیستم تعلیق مک ‌فرسون سیستمی یکپارچه و مستقل شناخته می‌شود که اغلب در قسمت محور جلوی خودرو نصب می‌شود. ساختار این سیستم از چندین جزء کلیدی و اصلی شامل شده است که باهم وظایف متعددی را در جهت بهبودبخشی به کیفیت سواری و کنترل و تنظیم خودرو انجام می‌دهند. اجزای اصلی سیستم مک ‌فرسون را در ادامه نام برده‌ایم:

  1. فشاریه

فشاریه از اجزای اصلی سیستم مک ‌فرسون شناخته می‌شود که در آن فنر و کمک فنر به حالت ترکیبی عملکرد دارند. این قطعه با جذب ضربات و کاهش دادن حرکات، چرخش چرخ را صورت می‌دهد. فشاریه معمولا یکپارچه در سیستم تعلیق کار می‌کند که در آن هم کمک فنر و هم فنر به شکل ترکیبی حضور دارند. این سیستم باعث کاهش تعداد قطعات و آسان شدن طراحی می‌شود.

  1. بازوی کنترل  

این بازو که به قسمت شاسی خودرو متصل است، وظیفه هدایت کردن چرخ‌ها را در جهت عمودی انجام می‌دهد. بازوی کنترل عملکرد کلیدی در کنترل موقعیت چرخ‌ها و جلوگیری کردن از حرکت آن به صورت افقی برعهده دارد. این بازو اغلب از فلزات مقاومی درست می‌شود که در برابر ضربات و فشارهای واردشده مقاومت مناسب از خود نشان دهند.

  1. فنر و کمک فنر

 پیش‌تر گفته شد که این سیستم در یک واحد به صورت  ترکیب هستند. فنر، مخصوصا در قسمت فشاریه، به کاهش ضربات و ارتعاش‌های واردشده به چرخ‌ها کمک می‌کند. کمک فنر هم علاوه بر جذب کردن ضربات، به حفظ تماس کافی چرخ با سطح جاده کمک می‌کند.

  1. میل فرمان

میل فرمان برای هدایت چرخ‌های جلو طراحی شده است. یکی از اصلی‌ترین مزایای سیستم تعلیق مک ‌فرسون، دامنه وسیع زاویه‌های فرمان است که موجب می‌شود برای دریفت و رانندگی در میادین اتومبیل‌رانی مناسب باشد.

  1. اجزای دیگر

همچنین علاوه بر اجزای اصلی، سیستم مک ‌فرسون دارای قطعات دیگری نظیر چرخ، رابط‌های اضافیُ سیبک‌ها و اجزای مرتبط دیگر است که در کارایی بهینه سیستم نقش دارند.

در محور جلو یا عقب نصب را انجام دهیم؟

سیستم تعلیق مک ‌فرسون معمولا در محور جلوی خودروها نصب می‌شود. این امر هم به دلیل ساده بودن و هم کارایی بهتر آن است و برای رفع مشکلات جاده‌های شهری و خودروهای سبک موثر شناخته می‌شود. در مک ‌فرسون، همه اجزای کلیدی در یک واحد ترکیب هستند و همین موضوع باعث می‌شود فضای کمتری در مقایسه با سیستم‌های پیچیده‌تر اشغال شده باشد. در بیشتر خودروهای اقتصادی که دارای فضای محدود هستند، این ویژگی می‌تواند بسیار مفید شناخته شود.

البته گاهی و در بعضی موارد، این سیستم خیلی محدود در محور عقب خودروهای ویژه مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما اغلب در مورد خودروهای شهری و سبک در همان محور جلو قرار می‌گیرد.

مزیت‌های استفاده از سیستم تعلیق مک ‌فرسون

این سیستم تعلیق به دلیل طراحی آسان، ساده و کاربردی خود، دارای مزایای زیادی است که آن را پرطرفدار و محبوب در صنعت خودروسازی ساخته است. این مزیت‌ها عبارت است از:

  1. طراحی ساده و هزینه کم

 یکی از مهم‌ترین مزیت‌ها برای سیستم مک ‌فرسون سادگی در طراحی آن است. این سیستم طوری طراحی شده است که تعداد قطعات کمتر در مقایسه با سیستم‌های پیچیده‌ مانند تعلیق دوبل آریش دارد. این امر باعث کاهش قابل توجه هزینه‌های ساخت و نگهداری خودرو می‌شود. تولید این سیستم به دلیل این‌که تعداد قطعات در آن کمتر است، ارزان‌تر و ساده‌تر شناخته شده است.

  1. فضای کم

 با توجه به این‌که سیستم تعلیق مک ‌فرسون دارای طراحی فشرده است، فضای کم‌تری در قسمت جلویی خودرو به خود اختصاص می‌دهد. این موضوع مخصوصل درباره خودروهای کوچک و کامپکت، که فضای محدودتری می‌طلبد بسیار مفید است.

  1. کاهش وزن

 وزن کم سیستم به علت استفاده از تعداد کمتر قطعات و طراحی ساده، موجب کاهش وزن کلی خودرو می‌شود. کاهش وزن خودرو در ادامه منجر به کاهش مصرف سوخت و بهبود بخشیدن به کارایی کلی خودرو می‌شود.

  1. عملکرد مناسب در شرایط عادی

 این سیستم در شرایط معمولی جاده و شهر عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد. حرکت چرخ‌ها به شکل مستقل از یکدیگر صورت می‌گیرد و سیستم تعلیق درواقع قادر است ضربه‌های واردشده را به شکل مناسبی جذب کند.

سیستم تعلیق مک ‌فرسون چه معایبی دارد؟

اگرچه این سیستم دارای مزایای فراوانی است، اما معایبی هم دارد که باید به آن توجه داشت:

  1. در جاده‌های پرچالش عملکرد محدودتر است

این سیستم در مواردی نظیر جاده‌های ناهموار و پر از دست‌انداز شاید عملکرد کمتری از خود نشان دهد. سیستم‌هایی با پیچیدگی بیشتر مانند تعلیق دوبل آریش اغلب در این موارد عملکرد متفاوت‌تری از خود نشان می‌دهند.

  1. در مقابل ضربات شدید آسیب می‌بیند

 سیستم مک ‌فرسون که دارای طراحی ساده‌ و عدم وجود تنظیمات پیچیده برای هر چرخ است، می‌تواند در مقابل ضربات شدید آسیب‌پذیرتر باشد. در مواردی که ضربه یا فشار زیادی به خودرو وارد می‌شود، شاید نیاز به نگهداری و تعمیرات بیشتر باشد.

  1. با خودروهای سنگین منطبق نیست

 سیستم تعلیق مک فرسون در خودروهای سبک و متوسط کاربرد دارد و برای خودروهای سنگین ممکن است عملکرد کمتری از خود نشان دهد. ماشین‌های سنگین به سیستم‌های تعلیق پیچیده‌تر احتیاج دارند تا به‌خوبی بتوانند در برابر وزن بیشتر و جاده‌های سخت‌تر کارایی داشته باشند.

کاربردهای کلیدی سیستم تعلیق مک ‌فرسون

سیستم مک ‌فرسون به شکل مخصوص در خودروهای سبک و کامپکت دارای کاربرد ویژه و فراوان است. خودروهایی که از این سیستم تعلیق بهره می‌برند، اغلب به تعلیق ساده و ارزان نیاز دارند و برای بهبود کیفیت سواری در مسیرهای شهری جاده‌های شهری مناسب است. از جمله خودروهایی که از این سیستم بهره‌مند هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. مرسدس بنز کلاس آ
  2. شورلت اسپارک
  3. فورد فیستا
  4. بی‌ام‌و سری 3
  5. نیسان سنترا
  6. تویوتا کرولا
  7. هوندا سیویک

این سیستم تعلیق در خودروهای اقتصادی، خانوادگی و حتی خیلی از مدل‌های لوکس کاربردی است. اگر شما هم تمایل به کسب اطلاعات برای نصب لوازم جانبی برای خودروی خود و یا مراقبت از خودرو دارید، از طریق این لینک مطالب تخصصی دیگر این سایت را مطالعه کنید.

کلام آخر

سیستم تعلیق مک ‌فرسون با طراحی ساده و کارایی مفید خود، هزینه تولید را کم کرده است و برای خودروهای سبک، از پرطرفدارترین سیستم‌های تعلیق در زمینه صنعت خودروسازی به حساب می‌آید. سیستم مک فرسون مخصوصا در خودروهای اقتصادی و خانوادگی که نیازمند تعلیق کم‌هزینه و ساده هستند، کارآمد است. البته توجه داشته باشید برای خودروهای سنگین یا مسیرها و جاده‌های دشوار، بهتر است از سیستم‌های پیچیده‌تر نظیر دوبل آریش که عملکرد مناسب‌تری دارد استفاده شود. سیستم مک ‌فرسون با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، همواره به‌عنوان یک گزینه‌ حیاتی در طراحی خودروهای اقتصادی و شهری شناخته می‌شود.