بهترین خودروهای وارداتی ایران کدامند؟

حدود یک سال از آزاد شدن واردات خودرو در ایران گذشته و بالاخره زمان سوار شدن خودروهای با کیفیت غیر مونتاژی و وارداتی رسیده است. در این راستا می‌خواهیم نگاهی بیاندازیم به بهترین خودروهای وارداتی کشور که تا به حال پا به بازار ایران گذاشته‌اند.

در این مقاله از دو حیث می‌توان بهترین خودروهای وارداتی ایران را انتخاب کرد. یکی واردات تا شش سال قبل که در آن زمان به کلی آزاد بود و بعد از آن و در دور جدید که از پارسال آغاز شده و دو سقف قیمتی و حجم پیشرانه‌ای را بر سر خود می‌بیند.

شاید کمی عجیب باشد اما سقف قیمتی ۲۰۰۰۰ یورو و حجم پیشرانه‌ای تا ۲۵۰۰ سی سی مانع انجام شدن کامل روند واردات است. درست به مانند خودرویی که یک لاستیک آن پنچر شده است.

ترجیح ما این است که صحبت درباره محدودیت‌ها را به وقت دیگر موکول کنیم و الان به بررسی حدود ۵۰ مدل مختلفی بپردازیم که به تازگی وارد کشور شده‌اند. به طبع با حضور همین تعداد خودروی با کیفیت نیاز به یک کارشناسی دقیق راجع به اینکه کدام مدل را بخریم حس می‌شود.

بهترین مدل‌های وارد شده به بازار ایران

توجه داشته باشید که خودروهای معرفی شده در این بخش با کیفیت‌ترین البته به نسبت میزان وجه پرداختی از سوی شما هستند.

آئودی Q۵ e-tron مدل ۲۰۲۳

ارباب حلقه‌ها آلمان حالا خود را با این مدل تمام برقی در بازار ایران می‌بیند. خودرویی جذاب و خوش استایل با سواری نرم که در یک سال گذشته وارد کشور شده است. شاید پس از شنیدن نرخ ۴ میلیارد تومانی این خودرو در سامانه یک پارچه کمی نا امید شوید. اما قطعا نا امیدی اصلی زمانی به سراغتان می‌آید که متوجه می‌شوید برچسب قیمتی این خودرو اگر به رنگ مشکی باشد در بازار حدود ۷.۵ میلیارد تومان است. رقبای این مدل زیبای آئودی هم از قدیم الایام در بازار ایران حضور داشته‌اند. با این حساب تا به امروز استقبال گرمی در بازار از این خودرو شده است.

میتسوبیشی اوتلندر ۲۰۲۳

خودروی بعدی یک شاسی بلند میان رده از کمپانی میتسوبیشی است که ما قبلا در مقاله‌ای جداگانه به بررسی صفر تا صد این خودرو پرداخته‌ایم. کیفیت متریال داخل خودرو بسیار بالا است. آپشن‌های قابل قبول حال چه از نظر کمیت و چه از نظر کیفیت، باعث شدند تا نتوانید به راحتی از خرید میتسوبیشی منصرف شوید.

مدل‌های مختلف اشکودا

سه مدل از این اروپایی خوش ساخت به نام‌های اکتاویا سپرب و کاروک وارد کشور شده است. قطعا خودروهای اشکودا با کیفیت و شهرت جهانی که دارند راضی‌کننده هستند. سواری نرم و دلچسب، امکانات رفاهی قابل قبول و دیگر فاکتورهای لازم برای سنجش کیفیت خودرو در اشکودا موجود است.

سوزوکی بالنو

بالنو را می‌توان جانشین بر حق رقبای قبلی‌اش دانست. اگر با بودجه‌ای در محدوده ۱.۸ تا ۲ میلیارد تومان به دنبال خودرو می‌گردید بالنو ژاپنی می‌تواند شما را جذب کند.

چانگان CS۳۵+ مدل ۲۰۲۳

اگر قصد خرید اروپایی‌ها را ندارید و به دنبال یک خرید چینی با بودجه کمتر و کیفیت درجه یک می‌گردید چانگان از تمامی خودروهای چینی مونتاژی بازار یک سر و گردن بالاتر است.

 

به صرفه‌ترین و منطقی‌ترین خودروها برای خرید

منظور از صرفه مجموع کیفیت استهلاک و سواری خودرو باید به عنوان فاکتورهای اصلی در نظر گرفته بشوند. بعد از سنجش این فاکتورها به منطقی‌ترین گزینه خرید می‌رسیم.

درحال‌حاضر طبق بررسی‌های روزگار خودرو پنج گزینه کیا کی ۵ توربو ۲۰۲۴-میتسوبیشی اوتلندر ۲۰۲۳ – کیا سلتوس نیسان سیلفیتویوتا کرولا توربو و چانگان CS۳۵+ جز بهترین خریدهای ممکن هستند.

نامناسب‌ترین انتخاب‌ها برای خرید در بازار ایران

گزینه نامناسب برای خرید در بازار ایران به غیر از کیفیت پایین و یا نرخ بالا به فاکتورهای دیگری همچون کم بودن میزان واردات و کمبود قطعات یدکی نیز گره خورده است. به این معنی که ممکن است خودرویی بسیار با کیفیت هم باشد اما به دلایلی همچون واردات کم و کمبود قطعه یدکی گزینه نامناسب برای خرید قلمداد شود.

پنج خودرویی که عنوان نامناسب‌ترین گزینه خرید در بازار ایران به آنها می‌رسد عبارتند از زوتی DL۵دانگ فنگ شاین مکس هیبرید – ونوسیا استار – لونا GRE هونگچی eqm۵.

حال که بررسی خودروهای وارداتی جدید را به پایان رساندیم سری میزنیم به بهترین خودروهای وارداتی که در مجموع ۱۰ سال اخیر وارد ایران شده‌اند.

خودروهایی که علی‌رغم کارکرده بودن، کماکان آمار فروش بهتری نسبت به وارداتی‌های مدل روز دارند.

رتبه پنجم: کیا سراتو

کیا سراتو یکی از خودروهای پرفروش وارداتی بازار است که از نسل اول خود در ایران حضور دارد. علی‌رغم همه رونمایی‌ها و وعده‌های داده شده، هنوز پای نسل چهارم کیا سراتو به بازار کشورمان باز نشده است و جدیدترین نسخه‌های این سدان کًره‌ای در ایران، نمونه‌های فیس‌لیفت نسل سوم (مدل ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸) هستند.

این نسخه از کیا سراتو به یک پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت ۱۵۹ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۹۴ نیوتن متر مجهز است. نیروی این پیشرانه هم از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به محور جلو این سدان کامپکت می‌رسد.

استهلاک این خودرو بسیار پایین است و باعث شده تا سراتو برای مدت‌ها در رتبه پنجم پرفروش‌ها به صورت ثابت باقی بماند.

رتبه چهارم: هیوندای سوناتا

سوناتا با آخرین نسل خود که در ایران با کد LF شناخته می‌شوددر دو ورژن هیبریدی و بنزینی وارد کشور شد. حالا اما با گذشت مدت‌ها معلوم شده که نسخه بنزینی طرفداران خیلی بیشتری دارد. این نسخه سوناتا از یک پیشرانه ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی با حداکثر توان ۱۷۶ اسب بخار و گشتاور ۲۲۹ نیوتون متر بهره می‌برد. نیروی این موتور از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به محور جلو منتقل می‌شود.

کابین نرم و جادار سواری راحت طراحی زیبا و آپشن‌های بسیار از جمله مواردی هستند که سوناتا را بسیار محبوب کرده‌اند.

رتبه سوم: هیوندای توسان

هیوندای توسان از آن دسته خودروهای وارداتی است که به تازگی مدل‌های ۲۰۲۳ آن هم به بازار کشورمان آمده‌اند. اما کماکان بسیاری از خریداران ترجیح می‌دهند به‌جای نسخه صفرکیلومتر ۲۰۲۳ به سراغ مدل‌های کارکرده نسل قبلی بروند که علاوه بر آپشن‌های کامل‌تر، در نسخه‌های دو دیفرانسیل هم به بازار ایران وارد شده‌اند.

در مورد نسل سوم هیوندای توسان موسوم به توسان TL صحبت می‌کنیم که در مدل‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ در بازار کشورمان موجود است. پیشرانه این نسل از هیوندای توسان یک نمونه ۲ لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت ۱۵۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۹۲ نیوتن متر است که نیروی خود را از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک‌، به محور جلو یا هر دو محور این کراس‌اوور محبوب منتقل می‌کند.

رتبه دوم: تویوتا RAV۴

تنها ژاپنی حاضر در فهرست پرفروش‌ترین خودروهای وارداتی سال ۱۴۰۲ تویوتا RAV۴ است. تویوتا راوفور از نسل سوم خود به بازار کشورمان راه پیدا کرد اما شهرت و محبوبیت خود در ایران را مدیون نسل چهارم (۲۰۱۳ – ۲۰۱۸) است.

این نسل تویوتا RAV۴ از یک پیشرانه ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت ۱۷۷ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۳۳ نیوتن متر بهره‌ می‌برد. نیروی این پیشرانه هم بسته به تیپ خودرو، از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به محور جلو یا هر دو محور این کراس‌اوور ژاپنی منتقل می‌شود.

رتبه اول: هیوندای سانتافه

رتبه اول بسیار جالب است و متعلق به خودروییست که یک دهه از حضور آن در ایران می‌گذرد. مدل ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ سانتافه از یک پیشرانه ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی بهره می‌برد که در نسخه MPI ۱۷۷ اسب بخار و در نسخه GDI ۱۸۸ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. گشتاور اولی ۲۲۷ نیوتون متر و گشتاور دومی ۲۴۵ نیوتون متر است. جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک هم که در هر دو نسخه مشترک است مسئولیت انتقال این قدرت را به چرخ‌های این کره‌ای خوش ساخت بر عهده دارند.

 

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد تا اطلاعات جامع و کاملی درباره واردات، بازار خودرو ایران، گزینه‌های مناسب و نامناسب یک سال اخیر و حتی ده سال اخیر به کسانی که قصد خرید خودرو دارند و یا حتی قصدی برای خرید آن ندارند داده شود. ما همواره در ذره بین روزگار خودرو سعی کرده‌ایم تا درست‌ترین اطلاعات و جامع‌ترین آنها را در اختیار خریداران. طرفداران خودرو قرار دهیم تا بتوانند با چشمانی باز انتخاب کنند. نظر شما درباره انتخاب‌های روزگار خودرو چیست؟ نظر خود را با ما در کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.