تفاوت خودروهای برقی با پلاگین هیبرید در چیست؟

امروزه و با پیدایش انواع بحران‌های مربوط به سوخت‌های فسیلی، استفاده از آنها و مشکلات محیط زیستی که ایجاد می‌کنند، نیاز بازار به خودروهایی که تماما با الکتریسیته کار می‌کنند را افزایش پیدا کرده است. با این مقدمه و در ادامه بحث بررسی نسل جدید خودروها به سراغ خودروهای تمام برقی می‌رویم.

خودروی تمام برقی چیست؟

این نوع خودرو همانطور که از نامش پیداست تمامی قوای محرکه خود را از طریق برق و باتری تامین می‌کند. این خودروها هیچ گونه سوخت فسیلی ندارند بنابراین آلودگی هم تولید نمی‌کنند. برای مثال می‌توان به سری ID فولکس واگن، هیوندای کونا و هزاران مدل دیگر اشاره کرد.

خودروهای هیبرید چیست؟

خودروهای هیبرید خودروهایی هستند که از هر دو انرژی سوخت فسیلی و الکتریسیته به صورت ترکیبی استفاده می‌کنند.

به این صورت که پیشرانه درون سوز سوخت معمولی می‌شوزاند و پیشرانه الکتریکی از باتری‌های خودرو تغذیه می‌کند. در نهایت این نیروی بازار مشترک به صورت یک جا به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

برای درک بهتر این موضوع باید ابتدا انواع خودروهای هیبریدی را بهتر بشناسیم:

خودروهای پلاگین هیبرید

برجسته‌ترین تفاوت خودروهای پلاگین هیبرید امکان شارژ این خودروها با برق خانگی است. اما همین ویژگی باعث شده تا برد مسافتی خودروهای پلاگین هیبرید نسبت به تمام برقی‌ها بسیار بیشتر شود.

خودروهای هیبریدی مایلد یا ملایم

همان‌طور که از اسمش پیداست، از توان موتور الکتریکی به صورت جزئی و صرفا در مواقعی استفاده می‌کند که موتور احتراقی احتیاج به یک نیروی کمکی اضافه داشته باشد. به عنوان مثال در ابتدای حرکت یا سایر مواقعی که صرفا خودرو به صورت مقطعی به مقداری قدرت بیشتر نیاز دارد، موتور الکتریکی در کنار پیشرانه بنزینی وارد عمل شده و حرکت اتومبیل را تسهیل می‌کند.

خودروهای هیبرید سری

این مدل از خودروها در واقع برای تامین قوای محرک خود ابتدا موتور الکتریکی را در اولویت قرار می‌دهند و سپس در وهله دوم به سراغ کمک گرفتن از موتور سوختی می‌روند.

خودروهای هیبرید موازی

در این نوع از خودروهای هیبرید قوای محرکه اصلی از طریق موتور احتراقی تامین می‌شود و موتور الکتریکی تنها نقش کمکی را ایفا می‌کند. البته با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته کامپیوتر مرکزی این دست خودرو‌ها سازو کار صرفه جویی در مصرف سوخت فسیلی به خوبی رعایت می‌شود.

معرفی خودروهای تمام برقی EV

به زبان ساده اگر بخش بنزینی خودروهای هیبرید را حذف کنیم یک خودرو تمام برقی خواهیم داشت. خودروهای تمام برقی مانند سری EQ مرسدس بنز و ID فولکس واگن و محصولات بی‌وای دی چین، از باتری‌های لیتیوم یونی استفاده می‌کنند که قوای محرک آنها را تامین می‌کند. اگر بخواهیم شفاف تر بگوییم در آینده‌ای نزدیک تقریبا تمام خودروها مانند گوشی‌های هوشمند می‌شوند که درحال‌حاضر کف دست ما هستند. با فراگیر شدن این خودروها احتمالا عمر مفید آنها هم کاهش می‌یابد و شاید هر پنج سال مجبور باشید به مانند گوشی پرچم دار یک خودروی پرچم دار بخرید. در ضمن این امکان هم وجود دارد که در قسمت عقب خودرو هیچ شارژری پیدا نکنید و مجبور شوید درست مانند گوشی‌های جدید شارژر را همخ جداگانه تهیه کنید.

با توجه به توضیحاتی که در بالا اشاره شد، حالا باید به راحتی بدانید که فرق خودروهای هیبریدی و برقی چیست. خودروهای هیبریدی از سوخت فسیلی و نیروی برق به صورت ترکیبی برای حرکت کردن استفاده می‌کنند؛ اما خودروهای برقی موتور احتراقی را به طور کامل کنار گذاشته و صرفا به نیروی الکتریسیته ناشی از باتری و موتور الکتریکی متکی هستند.

البته اگر به طور دقیق‌تر به مقایسه خودروهای هیبریدی و برقی بپردازیم، آن وقت متوجه می‌شویم که خودروی تمام برقی از موتور پرتوان و باتری‌های بزرگتر با قابلیت شارژ توسط منبع خارجی سود می‌برند که برد حرکتی آن بسیار قابل توجه است. این در حالی است که مدل مایلد و فول هیبرید از قابلیت شارژ توسط منبع خارجی بی‌بهره هستند.

گشتاور خودروهای برقی چقدر است؟

از دیگر مسائلی که در برخورد با خودروهای برقی جذبتان می‌کند این است که انتقال گشتاور به چرخ این خودروها بسیار سریع و در واقع در همان لحظه اول است. به همین دلیل است که همه خودروهای برقی بسیار چابک و سریع هستند. درباره خودروهای هیبرید مایلد هم باید بگوییم زمانی که یک خودروی تسلا معمولی توانست لامبورگینی افسانه‌ای را در درگ و تست شتاب شکست دهد خودروسازان سوپر اسپرت که به هیچ عنوان حاضر به‌دست کشیدن از اصالت و روی آوردن به تکنولوژی برقی نبودند، دست از لجاجت برداشتند و تصمیم گرفتند که با نرمشی قهرمانانه کمی از این تکنولوژی را در خودروهای خود به عنوان نیروی محرکه کمکی و نه اصلی استفاده کنند.

سخن پایانی

یکی از ملزومات دوام آوردن خودروسازان بزرگ در بازار خودرو امروز، بدون شک حرکت به سمت هیبرید و یا شایدم فراتر از آن یعنی تمام برقی شدن باشد. البته تکلیف کمپانی‌های خاص مانند فراری و لامبورگینی که روشن است اما خودروسازان دیگر عمدتا چینی‌ها و در پی آنها ژاپنی‌ها و اتحادیه اروپا، باید به این تغییر بزرگ تن در دهند. از طرفی خریداران هم چه بخواهند و چه نخواهند باید همگام با تکنولوژی حرکت کنند. درست است که صدای غرش یک موتور ۵ لیتری لامبورگینی یا فراری و پورشه و بوگاتی بسیار لذت بخش است، درست است که تعویض دنده‌های سریع و شتاب گرفتن و کات آف کردن یا تعویض دنده در دورهای خیلی بالا و با پدل شیفتر بسیار مسرور و ارضا‌کننده است ولی باید بپذیریم در حالی که شما مشغول گاز دادن به لامبورگینی ۴۰۰ هزار دلاری خود هستید خیلی بد است که یک تسلا ۵۰ یا ۶۰ هزار دلاری با سرعت و تمسخر از کنار شما عبور کند. بدتر از آن هم اینکه هر چه گاز می‌دهید به او نمی‌رسید. به هر حال امیدواریم که با حضور خودروهای برقی در بازار ایران و دنیا شاهد تغییرات شگرفی در صنعت دخودروی جهان باشیم. شاید هم محیط‌زیست بتواند از دست بشر دوپا و آلودگی هایی که به واسطه سوزاندن سوخت‌های فسیلی تولید کرده نفسی تازه کند.