بررسی مشخصات فنی هایما S7 پرو

شرکت ایران‌خودرو از سال 1394 تولید و مونتاژ محصولات هایما را به خط تولید خود اضافه کرد و به دلیل استقبال گرم از این مهمان چینی، تا کنون مدل‌های مختلفی از آن را بدرقه بازار کرده است. جدیدترین محصول خانواده هایما نیز کراس‌اووری به نام هایما S7 پرو است که تغییراتی جزئی نسبت به مدل قبلی خود یعنی هایما S7 پلاس پیدا کرده است. پیشرانه هایما جدید از نظر قدرت بهبود یافته است و امکانات آن بیشتر شده‌اند. در ادامه محصول جدید ایران‌خودرو یعنی هایما S7 پرو را از جوانب ظاهری و باطنی مختلف بررسی خواهیم کرد.

تاریخچه هایما S7

هایما یک شرکت خودروسازی چینی زیرمجموعه کمپانی  FAW است که در سال 1992 تأسیس شد و موفقیت خود را مدیون همکاری با مزدا ژاپن است. یکی از محصولات پرفروش این شرکت خودروسازی چینی، هایما S7 است که در سال 2010  از آن رونمایی شد. ایران‌خودرو که نماینده هایما است، خودرو هایما S7 را برای اولین بار در سال 1394 به سبد محصولات خود اضافه کرد. هایما S7 از خانواده کراس‌اوور‌ها بوده و به دلیل ظاهر، مشخصات فنی و امکانات نسبتا مناسب در بین ایرانیان با استقبال خوبی مواجه شد. شرکت هایما در سال‌های 2013، 2015 و 2016 مدل‌های فیس‌لیفت و ارتقا یافته هایما S7  را وارد بازار کرد که در کشور ما نیز ایران‌خودرو وظیفه مونتاژ آن را بر عهده گرفت. هایما S7 ساده، توربو و پلاس ازجمله مدل‌های قبلی این کراس‌اوور بوده‌اند که با مشخصات فنی و امکانات مختلفی خود را به نمایش گذاشته‌اند. اولین مدل هایما S7 از نوع تنفس طبیعی بود و سپس نسخه فیس‌لیفت آن با پیشرانه 1.8 لیتری توربوشارژر به سبد محصولات ایران‌خودرو افزوده شد. سپس هایما S7 پلاس در سال 1399 تولید و عرضه شد که  از نظر ظاهری با دو نسخه قبلی خود تفاوت‌هایی جزئی داشت. اما اکنون ایران‌خودرو از مدل جدید هایما S7 پرو رونمایی کرده است که بیشترین تغییرات آن نسبت به مدل پلاس در مشخصات فنی آن هستند و با امکانات بیشتری روانه بازار می‌شود. در اولین مرحله قرار شده است که تیراژ هایما S7 پرو 5000 دستگاه باشد و درصورت استقبال و افزایش تقاضا، تعداد بیشتری از آن تولید و تحویل متقاضیان داده خواهد شد. در ادامه به بررسی کامل هایما S7 پرو و مشخصات ظاهری و فنی آن خواهیم پرداخت.

طراحی ظاهری

ایران‌خودرو تمرکز زیادی برای تغییر و تحول در ظاهر نسخه‌های مختلف هایما نگذاشته است و هایما S7 پرو نیز از نظر ظاهری تفاوت زیادی با نسخه‌های قبلی ندارد. در نمای جلوی این کراس‌اوور همچنان خطوط عمودی کرومی رنگ جلو پنجره‌ای حضور دارند که تلفیق آن‌ها با چراغ‌های بزرگ و نوک تیز، ظاهری عضلانی را برای هایما S7 پرو به ارمغان آورده است. سپر جلو این خودرو نیز حرف زیادی برای گفتن ندارد و این قسمت تنها میزبان دیفیوزری ساده، چراغ‌های مه شکن و چند کروم کاری است.  

خودرو جدید هایما از نمای جانبی تغییرات بیشتری را نسبت به سایر قسمت‌ها تجربه کرده است. برای مثال در ابعاد و ارتفاع این ماشین تغییراتی ایجاد شده است که باعث جادار‌تر شدن کابین آن شده است‌. همچنین از این نما خطوطی در بالای چرخ‌های جلو و عقب و روی درها مشاهده می‌شود که در عضلانی‌تر جلوه دادن هایما S7 پرو موثر بوده‌اند. رینگ‌های آلومینیومی 17 اینچی نیز مورد دیگری هستند که از این نما مشاهده می‌شوند.

هایما S7 پرو در نمای عقب نیز سادگی را پیشه خود قرار داده است و اثری از خلاقیت و تغییری نسبت به مدل قبل در آن مشاهده نمی‌شود‌. چراغ‌های عقب این نسخه هایما نیز کشیده و هماهنگ با چراغ‌های جلو هستند و جای خالی پلاک در بین این دو چراغ احساس می‌شود. سپر عقب هایما نیز متشکل از خروجی‌های غیرواقعی اگزوز به همراه خطوط کروم بوده و یک چراغ مه‌شکن نیز در داخل دیفیوزر مشکی رنگ قرار گرفته است. مورد دیگری که در قسمت عقب این نسخه از هایما اس 7 پرو مشاهده می‌شود، وجود برچسب S7 PRO و TGDI است.

در کابین هایما S7 پرو نیز قرار نیست المان‌های جدید و متفاوتی مشاهده کنید و سادگی و قدیمی بودن در سراسر کابین موج می‌زند. سیستم تهویه مطبوع و سیستم مالتی مدیا این خودرو در یک مانیتور تسلایی یا همان مانیتورهای عمودی بزرگ قرار گرفته‌اند. فرمان این ماشین چهار شاخه مولتی فانکشن است و کلاستری آنالوگ و کامپیوتری سفری در پشت آن تعبیه شده‌اند. هرچند که کیفیت متریال بکار رفته در کابین هایما S7 پرو نسبت به دیگر برادران آن ارتقا نیافته است اما وضعیت نسبتا مقبولی دارند.

علیرغم اینکه هایما S7 پرو ابعاد و اندازه مناسبی دا هایما S7 پرو رد اما در قیاس با سایر رقبا، فضای کابین آن کوچک‌تر است. طول این ماشین 4498 میلی‌متر بوده و عرض آن نیز 1830 میلی‌متر است که با ارتفاع 1730 میلی‌متری و فاصله محوری 2619، کابینی نسبتا راحت و جادار برای سرنشینان ساخته شده است. کالبد این نسخه از هایما 1545 کیلوگرم وزن دارد که توانایی یدک کشیدن وزن 5 سرنشین را دارد و یک صندوق عقب 400 لیتری نیز به قراردادن وسایل آن‌ها اختصاص داده شده است.

مشخصات فنی

باوجود کاهش حجم موتور هایما S7 پرو نسبت به نسخه قبلی، اما قدرت و گشتاور آن افزایش یافته است و این تغییر اصلی‌ترین تمایز آن با مدل‌های قبلی است. این نسخه از هایما ایران‌خودرو به یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ مجهز شده است که توانایی تولید 175 اسب بخار قدرت و 280 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. بنابراین، قدرت این پیشرانه 5 اسب بخار و گشتاور آن 50 نیوتن‌متر  نسب به مدل قبلی بیشتر شده است. همچنین ایران‌خودرو تغییراتی در برنامه‌ریزی موتور هایما S7 پرو ایجاد کرده است تا مشکلات ناشی از کیفیت پایین بنزین به حداقل برسد. موتور این ماشین بنزینی و خطی است و 4 سیلندر و 16 سوپاپ دارد. گیربکسی که برای انتقال قدرت موتور این خودرو به چرخ‌ها به خدمت گرفته شده است، یک گیربکس اتوماتیک 6 سرعته است. سیستم تعلیق نسخه جدید هایما S7 در محور جلو از نوع مک‌فرسون بوده و سیستم تعلیق آن در محور عقب سیستم مولتی لینک است که در مجموع عملکردی مناسب دارند. بیشترین سرعتی که می‌توان با هایما S7 پرو تجربه کرد، 170 کیلومتر بر ساعت است. مخزن سوخت این کراس‌اوور 61 لیتر ظرفیت دارد و مصرف سوخت آن در هر صد کیلومتر 7.76 لیتر است‌. در مجموع مشخصات فنی این نسخه از هایما می‌تواند رضایت کاربران را جلب کند و با انتخاب آن تجربه بهتری نسبت به رانندگی با مدل قبلی کسب کرد.

امکانات رفاهی

عضو جدید خانواده هایما امکانات رفاهی بیشتری نسبت به اعضای پیشین خود دارد و قرار است راحتی بیشتری برای سرنشینان ایجاد کند. ازجمله امکانات متفاوت این خودرو می‌توان به تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو، GSI یا سیستم راهنمای تعویض دنده، اتوهلد و ترمز پارک برقی اشاره کرد. پنل کنترل سیستم تهویه این خودرو لمسی است و نمایشگر مالتی مدیا تجربه بهتری را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. همچنین سیستم ورود و خروج هایما S7 پرو بدون کلید است که عملکرد راحت‌تری را برای راننده به ارمغان می‌آورد. سنسورهای باران و نور، دوربین 360 درجه، آینه الکتروکرومیک، کروز کنترل و فرمان کمکی برقی نیز دستیارهایی برای راننده هستند که به بهبود کیفیت رانندگی آن کمک می‌کنند. از دیگر امکانات رفاهی موجود در کابین هایما S7 نسخه پرو نیز می‌توان به سانروف برقی،  گرم‌کن صندلی‌های جلو، آینه تاشو برقی و تهویه اتوماتیک اشاره کرد.

ایمنی

وضعیت ایمنی کراس‌اوور جدید ایران‌خودرو از نظر کیفیت و استحکام بدنه نسبتا مناسب است. اگر بخواهیم امکانات ایمنی این نسخه از هایما را نسبت به مدل‌های قبل مقایسه کنیم متوجه اضافه شدن برخی از آپشن‌های جدید به آن می‌شویم اما نمی‌توان گفت که فول آپشن و بدون نقص است و هنوز هم جای خالی برخی از امکانات مهم در کابین خودروهای هایما احساس می‌شود. در این خودرو چهار کیسه هوا تعبیه شده است که در هنگام تصادف از آسیب سرنشینان جلوگیری می‌کند و وجود سنسورها و آپشن‌های ایمنی به‌روز به کاهش حوادث کمک می‌کند. برای مثال سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، سنسور عقب و سنسور باد تایر به افزایش ایمنی این ماشین کمکی موثر می‌کنند. برای تجربه توقف بهتر و سریع‌تر هایما S7 پرو نیز امکاناتی مانند ترمز ضد قفل، توزیع نیروی ترمز، ترمز اضطراری خودکار و ترمز کمکی به آن اضافه شده‌اند.

نتیجه‌گیری

هایما S7 نام آشنایی برای ما ایرانیان است زیرا این خودروی چینی از سال 1394 تا کنون بر روی خط تولید ایران‌خودرو قرار دارد و مدل‌های مختلفی از آن عرضه شده است. هایما S7 کراس‌اووری چینی است و هرچند نمی‌توان لقب بهترین خودروی مونتاژی را به آن داد اما با داشتن امکانات رفاهی و ایمنی نسبتا معقول و ظاهر و مشخصات فنی مورد قبول، با استقبال خانواده‌های ایرانی همراه بوده است.‌ جدیدترین نسخه این خودرو هایما S7 پرو بوده که قرار است با تغییراتی جزئی در قسمت ظاهری و تغییراتی بیشتر در بخش فنی و امکانات روانه بازار شود. در دل هایما S7 پلاس موتوری 1.5 لیتری قرار گرفته است که نسبت به مدل پلاس حجم آن کاهش یافته اما قدرت آن افزایش یافته است. موتور هایما جدید قادر به تولید 175 اسب بخار قدرت و 280 نیوتن‌متر گشتاور است که این نیرو را با استفاده از یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به چرخ‌ها وارد می‌کند.

نظر شما درمورد خودرو چینی هایما S7 پرو چیست؟ لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.