با بروز بحران سوخت و معضلهای متعدد مانند الودگی هوا و محیطزیست بشر به این نتیجه رسید که وقت به پا کردن انقلابی دوباره برای نجات کره زمین است. این پیش نیاز منجر به تولید خودروهای هیبریدی شد تا یکی از آلودهکنندهترین صنایع جهان دچار تحول و دگرگونی شود. در این گزارش میخواهیم صفر تا صد خودروهای هیبریدی را برای شما شرح دهیم .
خودروی هیبریدی چیست؟
سوال کوتاه اما جواب گستره ی بسیار وسیعی دارد. هیبرید یا هایبرید کلمهای در زبان انگلیسی به معنای دوگانه یا دو رگه است. همین معنا کافیست تا بتوانیم حدس بزنیم که خودروهای هیبرید دوگانه سوز هستند.
البته نباید خودروهای هیبرید را با برقی اشتباه گرفت. در خودروهای هیبریدی دو پیشرانه عموما بنزینی و الکتریکی به کار رفتهاند. این پیشرانهها کاملا مجزا در عملکرد ولی مشترک در انتقال نیرو به چرخها هستند. به این معنی که موتور بنزینی یک نیرو و گشتاور و موتور الکتریکی نیز یک نیرو و گشتاور جداگانهای به صورت مستقل تولید میکنند اما این توانهای تولیدی اجماع میکنند و به صورت یک جا به چرخها میرسند. به زبان ساده قدرت تولید شده دو پیشرانه با هم ترکیب میشوند و به صورت یک جا به چرخها منتقل میشوند.
در خودروهای هیبریدی معمولا موتور بنزینی کوچک تر است. همین کوچک بودن به معنای مصرف سوخت کمتر است. موتور الکتریکی پیشرانه اصلی این خودروها محسوب میشود و موتور بنزینی عموما در مخواقع نیاز به کمک موتور الکتریکی میآید. این مورد در مواقعی مانند شتاب گیری و یا حرکت اولیه اتفاق میافتد.
همچنین موتور بنزینی در خودروهای برقی نقش یک جنراتور را نیز بازی میکند و در مواقع لزوم باتریهای خودرو را نیز شارژ میکند.
انواع خودروهای هیبریدی
نوع اول: خودروی هیبریدی که با موتور احتراقی و انرژی حاصل از فعالیت آن شارژ میشود. همانطور که قبلا گفتیم این موتور میتواند نقش یک جنراتور را نیز بازی کند.
نوع دوم: خودروهای هیبریدی که انترژی مورد نیاز خود را از طریق تبدیل انرژی حاصل از ترمز خود بهدست میآورد. این نوع خودروها هنوز در ایران به شکل وسیع توسعه نیافتند.
نوع سوم: در این نوع از خودروها که ما را به یاد گوشیهای هوشمند میاندازند باید درگاه شارژ را با شارژرهای مخصوص متصل کنیم تا باتریهای خودرو به صورت مستقل شارژ شوند.
جالب است بدانید که موتور بنزینی در مواقعی که به آن نیازی نیست خاموش میشود. برای مثال در ترافیک و یا پشت چراغ قرمز نیازی به موتور بنزینی نداریم بنابراین برای صرفه جویی در مصرف سوخت موتور بنزینی خاموش میشود.
همچنین تکنولوژی جالب بعدی که توانسته خودروهای هیبرید را چند پله بالاتر ببرد هوشمند بودن کامپیوتر مرکزی خودرو است به این شکل که این کامپیوتر تعادل ویژه و بسیار کارامدی را بین زمان و میزان عملکرد دو پیشرانه برقرار میسازد.
بررسی تخصصی هر چهار نوع خودرو هیبرید
خودروهای پلاگین هیبرید
نوع اول و شاید پر کاربردترین و متداولترین نوع، خودروهای پلاگین هیبرید هستند. ترجمه فارسی پلاگین هیبرید اتصال دوگانه درون سوز است. به این معنی که این خودروها با سوکت شارژ مخصوص به خود شارژ میشوند اما باک برای سوخت هم دارند. استفاده ترکیبی از هر دو قابلیت میتواند کارایی این خودروها را به شدت افزایش دهد.
خودروهای هیبرید سری
خودروهای هیبرید سری موتور الکتریکی را در اولویت خود قرار میدهند و موتور بنزینی تنها برای شارژ باتریها روشن میشود. در پی این عملکرد یک مزیت و یک عیب بزرگ توامان با هم رخ میدهند. مزیت بزرگ اینجاست که به دلیل تمرکز این خودروها روی مصرف الکتریسیته، آلودگی کمتری ایجاد میشود. عیب بزرگ نیز از همین داستان و در ادامه آن نشئت میگیرد. عیب بزرگ این ودروها این است که به دلیل تمرکز روی الکتریسیته برای تامین قوای محرکه به باتریهای بسیار بزرگ تری نیاز دارند. این میتواند به افزایش هزینههای خودرو از جمله تعویض زودهنگام باتری بیانجامد.
خودروهای هیبرید موازی
این خودروها عملکردی دقیقا برعکس خودروهای هیبرید سری دارند. به این شکل که در این نوع از خودروهای هیبریدموتور بنزینی غالب است و موتور الکتریکی نقش کمکی را دارد. این موضوع باعث ایجاد محدودیت در مسافت قابل پیمایش با موتور الکتریکی میشود. هرچند با تمامی این محدودیتها خودروهای هیبرید موازی تکنولوژی هایی را در دل خود دارند مکه میتوانند به کمک انها منابع انرژی و مصرف باتریهای خود را مدیریت کنند.
خودروهای سیستم هیبرید ملایم
در هر نسلی از مدلهای مختلف خودرو، همیشه بودهاند نسخه هایی خاص که برای افراد خاص ساخته شدهاند. خودروهای هیبرید ملایم هم از این دسته هستند. به شکلی که این تکنولوژی بیشتر در خودروهای اسپرت و سوپر اسپرت به کار میرود. فاکتور از این توضیحات، این قابلیت بسیار بسیار دلرباست و اگر یک لامبورگینی و یایک فراری با این قابلیت را داشته باشید دیگر از این دنیا چیزی نمیخواهید.
پیشرانههای الکتریکی در این خودروها به گونهای طراحی شدهاند تا یک مقدار سرعت و قدرت بیشتر را در اختیار مالکان ثروتمندشان قرار دهند. این داستان از زمانی شروع شد که یک خودرو تسلا معمولی توانست مچ فراری و لامبورگینی را بخواباند. آنها هم برای اینکه هم دست از اصرار بر اصالتشان بر ندارند و هم از دنیا عقب نیوفتند دست به کار شده و این ایده جذاب را در خودروهای خود پیاده کردند.
سخن پایانی
بررسی انواع خودروهای هیبریدی نشان میدهد که فاکتور از نوع آن، این خودروها در آینده حرفهای ناگفته بسیاری برای گفتن دارند. دقیقا لامبورگینی و فراری هم برای همین دست به ساخت خودروهای هیبرید ملایم زدند. آنها میدانستند روزی میرسد که یک خودروی برقی یا هیبرید معمولی ابهت سوپر اسپرت هایشان را در هم خواهد شکست. پس قطعا اطلاعات و دانستههای ما درباره خودرو از آنها بیشتر نیست. باید بپذیریم که دوران حاکمیت پیشرانههای پنج و یا شش لیتری ۱۲ و ۱۰ سیلندر تمام شده و حاکم جدیدی بر تخت صنعت خودروی جهان نشسته است.
نشر شما درباره خودروهای هیبرید و انواع آن چیست؟ آیا باور دارید روزی میسد که تمام پمپ بنزینهای ایران جای خودشان را به جایگاههای شارژ سریع اضطراری بدهند؟نظر خود را با ما در کامنتها به اشتراک بگذارید.