بررسی پیکاپ موسو گرند خان کره‌ای تازه وارد و کمی متفاوت

سانگ یانگ، یکی از خودروسازان با سابقه کره جنوبی، از دهه ۱۹۵۰ فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر با عنوان کی‌جی موبیلیتی به کار خود ادامه می‌دهد. این خودروساز کره‌ای در طول سالیان تلاش کرده است تا جایگاه خود را در بازار جهانی خودرو تثبیت کند هرچند در این امر چندان موفق ظاهر نشده چرا که علیرغم همکاری این برند کره‌ای با برندهای معتبر مانند مرسدس بنز و ساخت خودروهای نسبتا با کیفیت، نتوانست موفقیت هم میهنان خود مانند هیوندای و کیا را تکرار کند. این شرکت در ایران بیشتر با خودروهای شاسی‌بلند مانند کوراندو، موسو تیوولی و جدیدا با پیکاپ موسو گرند خان شناخته می‌شود. در سال‌های اخیر، سانگ یانگ تلاش کرده است با تمرکز بر فناوری‌های جدید و نیازهای متغیر بازار، خودروهایی مدرن و نسبتا باکیفیت ارائه دهد. یکی از محصولات جدید و شاخص این شرکت، موسو گرند خان ۲۰۲۴ است که به عنوان یک پیکاپ سایز متوسط  با قابلیت آفرودی معرفی شده است. به بهانه تازه وارد بودن این محصول در بازار ایران به معرفی کامل این خودرو می‌پردازیم.

طراحی ظاهری سانگ یانگ موسو گرند خان

 

سانگ یانگ موسو گرند خان ۲۰۲۴ از نظر طراحی خارجی، نمایی نسبتا بروز و متناسب با شخصیت آفرودی شرق آسیایی البته از نوع کره‌ای دارد. این خودرو در کلاس پیکاپ‌های سایز متوسط بوده و طراحی آن به‌گونه‌ای است که هم برای استفاده در مسیرهای شهری و هم برای آفرود مناسب به‌نظر می‌رسد. نمای جلوی خودرو با چراغ‌های مستطیلی شکل که در مدل‌های بالاتر از فناوری زنون بهره می‌برند، جلوه‌ای منظم و مدرن دارد. جلوپنجره  بزرگ با خطوط افقی باعث پهن‌تر به نظر رسیدن خودرو شده است.به صورت کلی نمای جلویی خودرو طراحی قابل قبول و تا حدودی سلیقه‌ای دارد. همچنین با نگاهی به سایر قسمت‌های خودرو نمای جلویی هماهنگی خوبی با طراحی کلی بدنه ایجاد کرده است.

در بخش جانبی، خطوط واضحی دیده می‌شود که به زیبایی بصری خودرو کمک کرده است. به لطف برآمدگی ناحیه گلگیر‌ها خودرو تا حدودی عضلانی به نظر می‌رسد هرچند تایر و رینگ خودرو کاملا در تناقض با بدنه ظاهر شده به طوری که بیش از آنکه مناسب پیکاپ آفرودی باشند مناسب تردد داخل شهری در نظر گرفته شده و ما را یاد وانت‌های ایرانیزه مانند آریسان می‌اندازد. احتمالا کسانی که به سراغ پیکاپ موسو گرند خان می‌روند در اولین اقدام به تعویض رینگ و لاستیک این خودرو بپردازند که طبیعتا هزینه بیشتری برای مالکان خود به وجود می‌آمورد. در نمای عقبی خودرو شاهد طراحی نچندان فضایی و نسبتا ساده‌ای هستیم البته به واسطه ذات پیکاپ بودن چندان هم نمی‌توان تغییراتی در این نما ایجاد کرد البته اگر مالک تسلا باشید ماجرا برای شما کمی متفاوت می‌شود هرچند خروجی بدتر از حالت معمولی باشد. سایبر تراکی که اگر نام ایلان ماسک پشت آن نبود به راحتی می‌توانست عنوان زشت ترین پیکاپ را کسب کند! بگذریم..

داخل کابین موسو گرند خان ۲۰۲۴ به‌گونه‌ای طراحی شده است که بتواند به دور از حاشیه طیف گسترده‌ای از سلیقه‌ها را پوشش دهد. فضای داخلی با استفاده از مواد مقاوم و نسبتا با کیفیت حداقل در مقایسه با برخی از وانت پیکاپ‌های بازار ایران ساخته شده و به‌ویژه برای یک خودرو در این کلاس، از نظر ارگونومی طراحی مناسبی دارد. داشبورد با خطوط صاف و منظم و نسبتا محافظه کارانه طراحی شده است. البته نمایشگر لمسی بزرگ که در مرکز داشبورد قرار دارد به داد طراحی این خودرو بویژه در بازار آپشن باز ایران رسیده است.

صندلی‌ها با روکش چرمی و در نمونه‌های فول با قابلیت تنظیم برقی، گرم‌کن و سردکن عرضه می‌شوند. به لطف فاصله محوری ۳۲۰۰ میلی متری فضای داخلی کاملا جاداری در انتظار شما خواهد بود و سرنشینان در ردیف جلو و عقب فضای کافی برای پا و سر خواهند داشت. فضای بار پشتی نیز ظرفیت بالایی برای حمل وسایل و تجهیزات مختلف فراهم می‌کند و حدود یک تن ظرفیت مجاز در انتظار مالکانی که استفاده کاری دارند خواهد بود. موسو گرندخان قابلیت یدک کشی تا وزن بیش از ۳ تن را نیز دارا می‌باشد.

ابعاد پیکاپ سانگ‌یانگ موسوگرندخان به ترتیب ۵۰۹۵ میلی متر طول، ۱۹۵۰ میلی متر عرض، ۱۸۴۰ میلی متر ارتفاع می‌باشد. به صورت کلی طراحی پیکاپ موسو گرندخان کمی متفاوت از پیکاپ‌های حاضر بازار ایران است به طوری که این پیکاپ بیشتر ما را یاد پیکاپ‌های اروپایی می‌اندازد.

مشخصات فنی

سانگ یانگ موسو گرند خان ۲۰۲۴ از یک موتور دو لیتری توربوشارژ بنزینی بهره می‌برد که توان تولید ۲۲۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. این قدرت از طریق یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌شود. سیستم انتقال قدرت این خودرو از نوع چهار چرخ محرک با قابلیت تنظیم دستی است که امکان انتخاب حالت‌های مختلف رانندگی، از جمله حرکت در جاده‌های خاکی و ناهموار، را به راننده می‌دهد.

سیستم تعلیق جلو از نوع جناغی دوبل و در عقب از نوع پنج اتصالی است که برای بهبود پایداری در مسیرهای ناهموار طراحی شده است. این خودرو مصرف سوخت ترکیبی در حدود ۱۱.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد  و با استاندارد آلایندگی یورو ۶ سازگار است. شتاب صفر تا صد خودرو عدد ۱۳ ثانیه را ثبت می‌کند همچنین علیرغم وزن ۲۱۹۰ کیلویی این خودرو حداکثر سرعت موسو گرند خان به مرز ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. ترمز‌ها نیز از نوع دیسکی می‌باشند. لازم به ذکر است دو نسخه از پیکاپ موسو گرند خان توسط صنایع خودروسازی ایلیا به بازار عرضه می‌شوند که هر دو تیپ از لحاظ فنی دارای مشخصات یکسانی هستند.

 

مدل‌های مختلف پیکاپ موسو گرند خان

این خودرو در دو تیپ Sahara و Signature عرضه شده است. مدل Sahara بیشتر بر قابلیت‌های آفرود تمرکز دارد و مشخصاتی مانند رینگ‌های کوچک‌تر و آپشن‌های کمتری دارد. در مقابل، مدل Signature با امکانات کامل تر نمونه لوکس‌ و مناسب استفاده شهری و جاده‌ای موسوگرند خان است. در ادامه به معرفی امکانات رفاهی این پیکاپ جدید می‌پردازیم.

امکانات رفاهی

در زمینه امکانات رفاهی، با در نظر داشتن نمونه فول‌تر می‌توان گفت موسو گرند خان ۲۰۲۴ توانسته نیازهای کاربران امروزی را تا حد زیادی برآورده کند. این خودرو مجهز به سیستم تهویه مطبوع دو کانال، نمایشگر لمسی برای سیستم اطلاعات و سرگرمی، و سیستم صوتی نسبتا با کیفیت است. همچنین این خودرو دارای سانروف، استارت بدون کلید و صندلی‌های مجهز به گرم‌کن و سردکن هستند که کاربران ایرانی را کاملا راضی خواهد کرد. همچنین فضای داخلی خودرو دارای چندین جایگاه برای قرار دادن اشیا و وسایل شخصی است.

برای سانگ یانگ موسو گرند خان ۲۰۲۴ از لحاظ ایمنی، می‌توان گفت خودرو مجموعه‌ای قابلقبول از سیستم‌ها و فناوری‌های روز را به کار گرفته است. این خودرو دارای سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل حرکت در سربالایی و سراشیبی، سیستم ضد قفل ترمز و توزیع نیروی ترمز است. همچنین در مدل‌های بالاتر، سیستم هشدار نقطه کور، سیستم هشدار تغییر لاین و سیستم نظارت بر فشار باد تایر نیز ارائه می‌شود. دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو به‌صورت استاندارد وجود دارد و در برخی مدل‌ها، تعداد کیسه‌های هوا افزایش می‌یابد. استفاده از مواد مقاوم در ساختار بدنه نیز به افزایش ایمنی در تصادفات کمک کرده است. همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم وزن خودرو در حدود ۲.۲ تن است و می‌توان گفت آلیاژ خودرو از ضخامت خوبی برخوردار است.

نتیجه‌گیری

سانگ یانگ موسو گرند خان ۲۰۲۴ در حال حاضر تنها پیکاپ غیر چینی بازار ایران در نمونه پلاک ملی به حساب می‌آید البته رقبای چینی این خودرو نسبت به سال‌های گذشته پیشرفت‌های زیادی کرده و اکنون رقبای نسبتا سرسختی برای موسو گرند خان وجود دارد و به نظر می‌رسد شرکت عرضه کننده باید محصول خود را با شرایط رقابتی در دسترس علاقمندان به کلاس خودرویی پیکاپ قرار دهد. از آنجایی که عمده کاربرد پیکاپ در بازار ایران استفاده آفرودی برخلاف کشورهای منطقه که استفاده‌های متفاوت از جمله نظامی دارد، این خودرو به شرطی می‌تواند گزینه مناسبی برای آفرود باشد که حداقل تغییراتی در قسمت تایر و رینگ‌ها صورت گیرد. البته ناگفته نماند به دلیل گرانی خودرو در بازار ایران معمولا تمایل افراد برای خودروی پیکاپ می‌تواند استفاده شهری نیز باشد که در این صورت این خودرو یک گزینه مناسب برای پیکاپ سواران داخل شهری است! بنابراین انتخاب این خودرو به اولویت‌ها و نیازهای شخصی خریداران بستگی دارد.

لطفا نظرات خود در رابطه با پیکاپ موسو گرند خان را با ما به اشتراک بگذارید.