خودروهای سدان بین یک و نیم تا دو میلیارد تومان

اگر بودجه‌ای بین یک و نیم تا دو میلیارد تومان را برای خرید خودرو کنار گذاشته‌اید، می‌توانید از بین خودروهای کلاس سدان، خودرویی مناسب و کاربردی را خریداری کنید‌. از گذشته تا کنون مشخصه‌هایی مانند جادار بودن، زیبایی، عملکرد مناسب و تنوع بالای مدل‌ها، عوامل اصلی انتخاب خودروهای سدان بوده‌اند. اما یکی دیگر از ویژگی‌های اصلی خودروهای سدان که باعث افزایش تقاضا برای خرید آن‌‌ها شده، تنوع قیمتی آن‌ها است و این کلاس خودرویی دست متقاضیان را برای انتخاب باز گذاشته است. بنابراین برای خرید یکی از خودرو‌های سدان فقط کافی است که بودجه موردنظر خود را مشخص کرده و با توجه به معیار و ملاک‌های خود در بین انواع مدل‌ها، خودروی مناسب را انتخاب کنید هرچند این تنوع در بازار ایران در مقایسه با بازارهای جهانی بسیار کم رنگ تر است. در حال حاضر در بازار خودرو ایران  لیستی از خودروهای صفر و کارکرده با مبلغ بین 1.5 تا 2 میلیارد تومان وجود دارد که ما به بررسی مشخصات ظاهری و فنی آن‌ها می‌پردازیم تا خودروی موردنظر خود را با آگاهی بیشتر خریداری کنید. البته به‌دلیل نوسانات بالای قیمت خودرو، امکان ذکر قیمت ثابت و دقیق این خودروها وجود ندارد.

در بازار خودروهای کارکرده لیست متنوعی از خودروهای سدان برندها و کمپانی‌های مختلف وجود دارد که بازه قیمتی آن‌ها بین یک و نیم تا دو میلیارد است که در ادامه به معرفی و بررسی هر کدام می‌پردازیم.

خودروی MG GT

خودروی MG GT یک خودروی وارداتی است که به واسطه فردا موتورز به بازار ایران وارد شد و سدانی است که با بودجه یک تا دو میلیاردی قابل خریداری است. طراحی و ظاهر قسمت‌هایی مانند جلو‌پنجره، چراغ‌های جلو و دریچه‌های هواکش سپر به خوبی گویای خشن و اسپرت بودن این خودرو هستند. از نمای جانبی نیز حجم‌پردازی‌هایی روی درها مشاهده می‌شود که باعث عضلانی‌تر شدن خودرو شده است. متعلقات داخلی خودرو MG GT نیز شامل نمایشگر مستطیلی مولتی مدیا لمسی، غربیلک سه شاخه فرمان و داشبوردی لبه‌دار و رو به جلو است. پیشرانه این خودرو 1.5 لیتری و از نوع توربوشارژر است و 173 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور دارد که یک دنده 7 سرعته اتوماتیک این قدرت را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

خودروی کیا پگاس 2023

خودروی کیا پگاس 2023 نیز محصولی است که قیمتی بین 1.5 تا 2 میلیارد دارد و یک سدان خانوادگی مناسب در این رنج قیمتی محسوب می‌شود. در نمای جلویی این خودرو، ورودی هوا با اندازه‌ای بزرگ روی سپر قرار گرفته است و ترکیب آن با یک جلوپنجره‌ای کوچک، ظاهری اسپرت به خودرو داده است. در نمای جانبی این خودرو رینگ‌های 14 اینچی آلومینیومی یا استیل به چشم می‌خورد و  در قسمت عقبی کیا پگاس نیز طرحی ساده و معمولی حاکم است. خودرو کیا پگاس مجهز به موتوری 1.4 لیتری از نوع MPi تنفس طبیعی است. پیشرانه این خودرو توانایی تولید 94 اسب بخار قدرت و 132 نیوتن متر گشتاور را دارد. یک گیربکس 4 سرعته AT اتوماتیک وظیفه انتقال نیروی این خودروی سدان به چرخ‌های جلو را بر عهده دارد.

هیوندای النترا

خودروی دیگری که در لیست ما قرار می‌گیرد، سدان جمع‌جور هیوندای النترا است که البته با بودجه 1.5 تا 2 میلیارد تومان می‌توانید مدل‌های 2014 و 2015  این خودروی کره‌ای را خریداری کنید.‌ هیوندای النترا که در برخی بازارها به نام آوانته عرضه می‌شود، در نسل پنجم چهره خود را با جلو‌پنچره‌ای شش‌ضلعی و چراغ‌های بزرگ نمایان کرده است. هیوندای النترا 2015-2014 پیشرانه‌ای 1.8 لیتری دارد که قادر به ایجاد 148 اسب بخار قدرت و 178 نیوتن متر گشتاور است که یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک عملیات انتقال این نیرو به محرک‌های جلو را انجام می‌دهد.

تویوتا کرولا

اگر تمایل دارید با بودجه‌ای بین یک و نیم تا دو میلیارد خودرویی از خانواده تویوتا تهیه کنید، فرصت انتخاب تویوتا کرولا مدل 2014 را دارید. در طراحی این خودرو چراغ‌‌های کشیده و به هم پیوسه، برآمدگی خطوط بدنه و گلیگرها و تیغه‌های استیل جلوپنجره باهم ادغام شده و ظاهری بزرگ‌تر و پویا‌تر برای خودرو به ارمغان آورده است. این مدل خودرو در دو نوع موتور 2 و 1.6 لیتری در بازار موجود است که  مدل 2 لیتری آن حداکثر 143 اسب بخار قدرت و 187 نیوتون متر گشتاور دارد. انتقال قدرت این خودرو را یک جعبه دنده 4 سرعته دستی بر عهده دارد.

سراتو

خودروهای خانواده سراتو با بازه‌ قیمتی متغیر خود همیشه بازار داغی داشته‌اند که مدل‌های کارکرده 2014 و 2015 آن نیز به دلیل داشتن قیمتی بین یک و نیم تا دو میلیارد در فهرست ما جای دارند. در این نسل از سراتو با طرحی عریض‌تر و کشیده‌تر مواجه هستیم اما نمای داخلی خودرو با نسل‌های قبل تشابه زیادی دارد. خودرو سراتو مدل 2014 و 2015 در دو مدل 1.6 لیتری و 2 لیتری با قدرت‌های مختلف در بازار وجود دارند. برای مثل مدل 2 لیتری 2014 آن توانایی تولید حداکثر 161 اسب بخار قدرت و 194 نیوتن متر گشتاور را دارد. با انتخاب این دو مدل خودرو سراتو از امکاناتی مانند سیستم تهویه مطبوع، صفحه نمایش 4.2 اینچی، کلیدهای کنترلی فرمان، سیستم گرم کن و سرد کن صندلی جلو، دوربین عقب، سیستم تنظیم برقی آینه‌ها و کروز کنترلی بهرمند خواهید شد.

مزدا 3 نیو تیپ 4

گزینه دیگری که با مبلغ بین یک و نیم تا دو میلیارد قادر به خرید آن خواهید بود، مدل‌های بین 94 تا 97 خودروی مزدا 3 نیو تیپ 4 است. در این نسل از خودرو مزدا تغیراتی جزئی نسبت به نسل سه ایجاد شده است، برای مثال فرم سپر کمی تغییر کرده، چراغ‌شور خودرو باریک‌تر شده و مه شکن‌ها نیز از حالت مستطیلی به گرد تبدیل شده‌اند. از نمای بغل نیز جدید بودن رینگ‌ها به چشم می‌خورد و در عقب خودرو نیز چراغ مه شکن به پایین سپر انتقال یافته است. خودرو مزدا 3 نیو تیپ 4 پیشرانه‌ای 2 لیتری را در وجود خود دارد که با همکاری یک گیربکس 5 دنده‌ای، توانایی تولید 148 اسب بخار قدرت و 187 نیوتن متر گشتاور را دارد. شاسی اسکای اکتیو این تیپ از مزدا باعث کاهش 70 کیلو از وزن خودرو و افزایش ارتفاع آن از سطح زمین شده که نتیجه این تغییر، حل مشکل گیر کردن کف خودرو به زمین شده است.

هیوندای آزرا

هیوندای آزرا محصول دیگری است که در لیست ما گنجانده می‌شود البته به شرطی که به سراغ مدل 2010 آن بروید. هیوندای آزرا 2010 یک سدان متوسط است و در حال حاضر در بازار آزاد با قیمتی بین 1.5 تا 2 میلیارد معامله می‌شود. کمپانی هیوندا در این نسخه تغییر چندان چشمگیری ایجاد نکرده است و تنها تغییراتی کوچک در چرخ‌ها و قسمت پنجره‌ جلو مشاهده می‌شود و برای طراحی بخش داخل کابین نیز از چوب بهره‌مند شده است. موتور این نسخه از هیوندای آزرا 3.3 لیتری 6 سیلندره است که ظرفیت تولید 234 اسب بخار قدرت را دارد. با کمی چانه زنی می‌توانید به آزرا گرنجور نیز بعنوان خودرویی در رنج زیر 2 میلیارد تومان فکر کنید!

هیوندای سوناتا

محصول بعدی که امکان خرید آن وجود دارد نیز از خانواده هیوندا است اما این بار از نوع هیوندای سوناتا و مدل‌های 2013 و 2014 که به این نسل، هیوندای YF نیز گفته می‌شود. برخلاف ظاهر اسپرت و فریب دهنده این خودرو که تغییرات چشمیگری نیز نسبت به نسل قبلی داشته است، شتاب آن معمولی بوده و نباید انتظار زیادی از آن داشت. جلوپنجره این خودرو بزرگ بوده که در کنار حالت و اندازه مناسب چراغ‌های جلو نمای مطلوبی به وجود آمده است. سقف این مدل از هیوندای سوناتا به‌صورت شیب‌دار و کوپه‌ای است و در قسمت عقب نیز چراغ‌ها و حالت خاص آن‌ها جلب توجه می‌کند. پیشرانه سوناتا YF از نوع 4 سیلندر 2.4 لیتری است ‌که با تنفس طبیعی کار می‌کند. موتور این خودرو این امکان را دارد که حداکثر 177اسب بخار قدرت و 229 نیوتون متر گشتاور تولید کند. انتقال نیروی موتور این خودرو به چرخ‌های جلو نیز به کمک یک گیربکس 6 دنده اتوماتیک صورت می‌گیرد.

بی ام و سری 3 320i

سدان کارکرده دیگری که با داشتن مبلغی بین 1.5 تا 2  میلیارد می‌توان آن را تهیه کرد، مدل‌های 2009 و 2010 خودرو بی ام و سری 3 320i است. این خودروی آلمانی، سدان مناسبی برای خانواده‌ها بوده و از طراحی ساده‌ای پیروی می‌کند. رنگ بدنه این خودرو یکپارچه است، جلوپنجره‌ای نرمالی دارد و سقف آن کمی شیب‌دار است. در کاپوت این خودرو یک موتور 2 لیتری 4 سیلندره 16 سوپاپه وجود دارد. خودرو سدان بی ام و 320i امکان تولید حداکثر 170  اسب بخار قدرت و 210 نیوتون متر گشتاور را دارد. این خودرو مجهز به یک گیربکس 6 دنده اتوماتیک است که نیروی موتور این خودرو را تجمیع و سپس وارد چرخ‌ها می‌کند.

میتسوبیشی لنسر تیپ 4

خودروی میتسوبیشی لنسر تیپ 4 که آرین موتور موفق به کسب جواز ورود آن به ایران را گرفت نیز گزینه روی میز دیگری برا خرید است. تلفیق سادگی و اسپرت بودن، طراحی جالبی برای این خودرو خلق کرده است و سبب مورد توجه قرار گرفته شدن آن به‌‌خصوص در سال‌های ابتدایی ورود به ایران شده است. در نمای جلویی این خودرو ظاهری عصبانی و خشمگین مشاهده می‌شود که مواردی مثل چراغ‌های کشیده و لنز‌دار، جلوپنجره‌ای ذوزنقه‌ای بزرگ و سپر بلند دلیل این ظاهر عصبانی هستند‌. در نمای جانبی نیز رینگ‌های 18 اینچی و خطوط روی گلگیر جلو تا چراغ عقب مسبب حجیم‌‌تر شدن این خودرو شده‌اند‌ و در قسمت عقب نیز طراحی  ساده‌ای به چشم می‌خورد. ازجمله مشخصات فنی میتسوبیشی لنسر تیپ 4 نیز می‌توان به موتور 1.8 لیتری آن اشاره کرد که مجاز به تولید حداکثر 140 اسب بخار قدرت و 176 نیوتن متر گشتاور است که یک گیربکس CVT با 6 دنده مجازی وظیفه انتقال این توان تولیدی به چرخ‌های جلو را بر عهده دارد.

کیا اپیروس

در دسته خودر‌های کلاس سدان‌ نام خودرو کیا اپیروس نیز وجود دارد که با بودجه یک و نیم تا دو میلیارد تومان می‌توان مدل 2008 و 2009 آن را تهیه کرد. این خودرو به موتوری 3800 سی سی 6 سیلندره 24 سوپاپه مجهز است. پیشرانه‌ کیا اپیروس مدل 2008 و 2009 امکان تولید 266 اسب بخار قدرت در 6000 دور در دقیقه و 353 نیوتن متر گشتاور را در 4500 دور در دقیقه فراهم می‌کند. همچنین یک گیربکس اتوماتیک 5 سرعته این نیرو را وارد چرخ‌ها می‌کند.

رنو سفران

خودروی رنو سفران نیز سدانی خانوادگی است که با در اختیار داشتن بودجه 1.5 تا 2 میلیارد تومانی امکان خرید تیپ SE مدل 2016 آن وجود دارد. به صورت کلی این خودرو طرحی یکپارچه دارد و در قسمت‌هایی از آن مانند دور جلو پنجره‌ای، نوار صندوق عقب و قسمت هواکش سپر از رنگ کرومی استفاده شده است. درمورد عقب این خودرو نیز می‌توان به سپری بزرگ، دو مه شکن کوچک، صندوق عقب شیب‌دار و چراغ‌های نسبتا کشیده اشاره کرد. در دل خودروی رنو سفران موتوری 2 لیتری نهفته شده است که امکان تولید 141 اسب بخار قدرت و 196 نیوتن متر گشتاور را دارد و حداکثر سرعت این خودرو نیز 186 کیلومتر بر ساعت است.

در سبد محصولات بسیاری از شرکت‌های خودروسازی، خودروهای سدان نیز جایگاه همیشگی دارند و تولید این نوع کلاس خودرویی از خط تولید آن‌ها متوقف نمی‌شود. بنابراین از آنجایی که برخی از افراد خودروهای صفر را به خودروهای دست دوم و کارکرده ترجیح می‌دهند، در ادامه به معرفی سدان‌های صفرکیلومتری که قیمت آن‌ها 1.5 تا 2 میلیارد است می‌پردازیم.

سوزوکی

سوزوکی سیاز یک خودروی کامپکت شهری است که کمپانی سوزوکی ژاپن آن را تولید و عرضه می‌کند و مدل 2024-2023 آن نیز با بودجه 1.5 تا 2 میلیارد تومان منافاتی ندارد. در طراحی ظاهری به‌خصوص قسمت عقب این خودرو نشانه‌ای از مدرن بودن مشاهده نمی‌شود و از سبک‌های قدیمی بهره بیشتری برده شده است. حجمی که به کاپوت جلو و سپر این خودرو داده شده است، ظاهری اسپرت را ایجاد کرده و همچنین اقلام استفاده شده‌ای مانند نوارهای LED روشنایی روز اطراف کاسه چراغ و کروم‌های اطراف جلوپنجره‌ای و مه‌شکن، نمای جلوی این خودرو را از سادگی خارج کرده‌اند. کمپانی سوزوکی سیاز یک موتور 1.5 لیتری 4 سلیندر بنزینی را برای محصول خود برگزیده است که حداکثر 105 اسب بخار در 6000 دور دقیقه قدرت دارد و گشتاور آن نیز حداکثر 138 نیوتن متر در 4400 دور در دقیقه است.

دانگ فنگ شاین مکس

محصول صفرکیلومتر دیگری که رنج قیمتی آن یک و نیم تا دو میلیارد است، خودروی دانگ فنگ شاین مکس است که طراحی آن متفاوت‌تر از خودروهای چینی است. این خودرو بدنه عریضی دارد و خطوطی کشیده روی بدنه آن وجود دارد. این خودرو جلوپنجره‌ای بزرگی دارد و مزین به تزئینات کرومی است. در نمای جانبی خودرو چرخ‌های بزرگ و در نمای عقبی نیز یک چراغ عقب سراسری جلب توجه می‌کنند. خودرو شاین مکس، یک موتور 1.5 لیتری از نوع توربو بنزینی را در زیر کاپوت خود دارد که حداکثر 190 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور را با استفاده از جعبه دنده 7 سرعته رباتیک به چرخ‌ها انتقال می‌دهد.

فونیکس آریزو 6 پرو

خودروی فونیکس آریزو 6 پرو نیز سدان دیگری است که در حال حاضر مدل صفر آن در بازار آزاد قیمتی بین 1.5 الی 2 میلیارد تومان دارد. این خودرو سدان نیمه لوکس چینی در سال 1401 و توسط شرکت مدیران خودرو معرفی شد اما در بازار ایران به نام فونیکس وارد شد. این خودرو دارای موتوری 1.5 لیتری با تنفس توربو شارژ بوده که 4 سیلندر و 16 سوپاپه است. پیشرانه خودروی فونیکس آریزو 6 پرو، 147 اسب بخار قدرت و 220 نیوتن متر گشتاور را تولید می‌کند. گیربکسی که توان این خودرو را به چرخ‌ها هدایت می‌کند، گیربکس CVT اتوماتیک 9 سرعته است. این مدل از خودروی فونیکس امکاناتی مانند فرمان برقی، حسگر نور و باران، سقف پانورامیک با سانروف قابل تنظیم، دکمه استارت، نمایشگر لمسی و سیستم چندرسانه‌ای دارد.

نیسان سانی

نیسان سانی یک از خودروهای وارداتی جهان نوین آریا است که مدل صفر آن رنج قیمتی مشابهی با سایر خودروهای لیست ما دارد. در طراحی این سدان کامپکت، از سبک‌های قدیمی الگوبرداری شده است. این خودرو مجهز به امکاناتی ازجمله نمایشگر لمسی 6 اینچی، سنسور پارک عقب، دوربین عقب، تهویه دستی، ترمز ABS و فرمان کمکی برقی است. پیشرانه نیسان سانی، 1.5 لیتری است و توانایی تولید 108 اسب بخار قدرت و 134 نیوتن متر گشتاور را دارد. جعبه دنده این خودرو نیز AT اتوماتیک 4 سرعته است که قدرت حرکت چرخ‌ها را تأمین می‌کند.

خودرو KMC J7

خودرو KMC J7 نیز محصولی دیگر در دسته خودروهای کلاس سدان است که قیمت آن در بازار آزاد بین یک و نیم تا دو میلیارد تومان است. این خودرو به سبک مدرن طراحی شده و حالت اسپرت آن مورد توجه قشر جوان است. جلوپنجره این سدان طرحی یکپارچه با سپر دارد که در خشمگین کردن چهره کلی خودرو موثر بوده است.‌ چراغ‌‌های جلویی خودروی کی ام سی J7 با نواری باریک به هم وصل شده و قسمت عقب نیز شیبی یکنواخت با سقف دارد. مهم‌ترین مشخصه فنی این خودروی سدان موتور 1.5 لیتری توربوشارژر آن است که با کمک جعبه دنده 6 سرعته دوکلاچه تر توانایی تولید و انتقال 172

اسب بخار قدرت و 280 نیوتن متر گشتاور را دارد.

فونیکس آریزو 6 جی تی

فونیکس آریزو 6 جی تی نیز خودروی صفر دیگری است که توسط مدیران خودرو عرضه می‌شود و سدانی با قیمت بین 1.5 تا 2 میلیارد محسوب می‌شود. این خودرو درواقع نسخه اسپرت چری آریزو 5 است و از نظر ظاهری یک جلوپنجره‌ای چند وجهی و بزرگ،  تیز بودن چراغ‌‌های جلو سپر و کاپوتی حجیم

در نمای جلویی آن رخ‌نمایی می‌کنند و در قسمت عقب نیز گرافیک خاکستری چراغ‌ها و خروجی‌های اگزوز دوبل چهارگانه فیک به اسپرت بودن خودرو تاکید کرده‌اند. در قسمت داخل کابین آریزو 6 GT تغییرات بیشتری نسبت به مدل‌های قبل مشاهده می‌شود و مدرن بودن آن کاملا محسوس است. خودرو فونیک آریزو 6 GT مجهز به موتوری 1.6 لیتری توربو شارژ است که از پس تولید 197 اسب بخار قدرت و 290 نیوتون متر گشتاور بر می‌آید. گیربکسی که زحمت انتقال قدرت موتور این خودرو به چرخ‌‌های جلو را به دوش می‌کشد نیز گیربکس دوکلاچه 7 دنده تر یا همان مکانیزم روغنی است.

همچنین احتمالا مدل‌های تمیز هیوندای اسکنت، کیااپتیما کار کرده نیز در رنج زیر دو میلیارد تومان خریدار خواهد داشت.

اکنون که با خودروهای سدان بین 1.5 تا 2 میلیارد تومان آشنا شدید شما از بین مدل‌های صفر و کارکرده کدام را انتخاب می‌کنید؟ لطفا نام خودروی موردنظر و دلایل انتخاب خود را با ما به اشتراک بگذارید.